Czego potrzeba, żeby stworzyć kreatywny biznes? Pieniędzy? Biznesplanu? Szczęścia? Pomysłu? Myślę, że wszystkiego po trochu. Polacy coraz częściej pokazują, że prowadzenie biznesu, to nie tylko sztywne ramy jakie stwarzają nam przepisy i związane z nimi formalności. Większość stawia na pomysł.
Kreatywność od dłuższego czasu jest w cenie. Wiele osób narzeka, że w Polsce nic się nie udaje, nie ma warunków do prowadzenia działalności, jednak mi się wydaje, że trzeba wszystko dokładnie przemyśleć i spróbować. Jak to mówią – jest ryzyko jest zabawa.
Magazyn „Brief” wybrał w tym roku 50 najbardziej kreatywnych, polskich przedsiębiorców, którym się udało. Udowodnili , że działając na polskim rynku, można stworzyć coś kreatywnego, wykazać się nieszablonowym myśleniem oraz przeforsować swój pomysł na skalę światową. Z długiej listy najbardziej kreatywnych opiszę tylko niektórych, po to aby pokazać, że w każdej dziedzinie można osiągnąć sukces. Wiadomo, start-upy rozwijają się najszybciej dlatego w dużej mierze tak szybko odnoszą sukcesy, ale to nie znaczy, że inna forma biznesu jest na wymarciu.
Kreatywni? Czas start!
1) Sławomir Łuczywek i Przemysław Kuśmierek – założyciele migam.pl
Panowie prowadzą firmę, która pracuje nad stworzeniem uniwersalnego, wirtualnego tłumacza języka migowego. Migam.pl realizuje projekt w oparciu o sieć neuronową – program komputerowy, który sam się uczy – oraz technologię Kinect. Pierwsza wersja, dostępna na komputery jest już dostępna, jednak pojawi się również wersja mobilna. Współpracują m.in. z Microsoftem, Kancelarią Prezydenta RP i NFZ-em. Startup zdobył już wiele nagród, w tym Aulery 2013. Przemek Kuśmierek jest też producentem filmowym – do jego projektów należy serial „Jesus Garcia”oraz powstający właśnie dokument „Anatomia startupu”.
2) Ewa Chodakowska – trenerka fitness
W Polsce, każdy już kojarzy to nazwisko. Bardzo szybko została okrzyknięta trenerką polskich Kobiet. W bardzo przemyślany sposób uczyniła swoją pasję sposobem na życie. Wydając pierwszą książkę pt. „Zmień swoje życie z Ewą Chodakowską” z pewnością nie liczyła, że odniesie aż taki sukces. Książka przez dwa miesiące była bestsellerem w Empiku i rozeszła się w stutysięcznym nakładzie. Chodakowska nagrała również autorskie płyty DVD z ćwiczeniami. Skutecznie wykorzystuje takie media społecznościowe jak Facebook, Twitter oraz Instagram. Jej fanpage, założony we wrześniu 2011 roku, liczy dziś blisko 800 tys. fanów. W marcu 2013 roku trenerka uruchomiła także kanał w serwisie YouTube. W połowie stycznia br. miała blisko 94 tys. subskrybentów, a jej filmy wyświetlono ponad 10,5 mln razy. Jest bardzo dobrym dowodem na to, że pasję można połączyć ze sposobem na zarabianie pieniędzy.
3) Mariusz Gralewski – twórca i prezes Goldenline.pl oraz Znanylekarz.pl
Wszystko zaczęło się w 2005 roku, kiedy mając 21 lat Mariusz Gralewski założył Goldenline.pl, wzorując się na znanym serwisie LinkedIn. Obecnie na stronie zarejestrowanych jest ponad 1,5 mln profili, zaś portal odwiedza ok. 4 mln użytkowników, którzy generują ponad 22 mln odsłon. Zespół Goldenline liczy 80 osób. Firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą usług rekrutacyjnych i reklam, pomaga również niewielkim serwisom, które mają ciekawe treści i duży ruch, ale są zbyt małe, by budować własny dział sprzedaży. Znanylekarz.pl to serwis, dzięki któremu użytkownicy mają możliwość w łatwy sposób wyszukania lekarza w najbliższej okolicy przy jednoczesnym umówieniu się na wizytę. Każdy z nasz szuka pracy i potrzebuje lekarza. Wystarczy uruchomić tylko „zmysł biznesmena”, żeby niektóre, oczywiste informacje wykorzystać w niekonwencjonalny sposób.
4) Zuzanna Stańska – założycielka MOISEUM
DailyArt została stworzona przez Moiseum. Jest to aplikacja przemycająca trochę sztuki wysokiej do codziennego życia pod postacią klasyki światowego malarstwa. Dostępna dla telefonów z Androidem, iOS i Windows Phone – mówiąc wprost, każdy może jej używać. Inne „pomysły” Moiseum to aplikacja-przewodnik po Warszawie, czyli lista najciekawszych miejsc związanych z historią PRL oraz aplikacja HistoryDaily na Windows Phone, która codziennie publikuje inne dzieło sztuki w naszym wirtualnym kalendarzu. Ponadto, Zuzanna Stańska aktywnie działa na rzecz cyfryzacji polskich muzeów i kultury. Kreatywna kobieta w polskim biznesie. Tak trzymać ☺
5) Michał Juda, Jasiek Stasz – założyciele Showroom
Jest jedną z największych modowych platform e-commerce. Można dzięki niej kupić ubrania niezależnych polskich marek oraz projektantów w przejrzystej formie. Juda i Stasz pokazują, że w Polsce panuje moda na niezależną modę udostępniając ją jednocześnie dla szerszej grupy. Wystarczy wejść na stronę, na której czekają na nas przejrzyste zakładki i wyszukiwarka, ułatwiająca znalezienie czegoś, czego tak naprawdę szukamy. Showroom daje nam możliwość zabawy modą nie wychodząc z domu.
Jak wspomniałam wyżej, przedstawiłam tylko nieliczne osoby, prowadzące kreatywny biznes. Nie ma złotego środka, na to jak osiągnąć sukces. Trzeba próbować i szukać tego, co dla nas najlepsze. Połączenie pasji z zapotrzebowaniem rynku to sytuacja idealna. Mieć pracę marzeń. A jaka jest Twoja praca marzeń? Może czas chwycić byka za rogi i dołączyć do grona przedsiębiorców kreatywnych. Pocieszające jest również to, że Polacy odnoszą coraz więcej sukcesów w skali międzynarodowej. Na koniec przytoczę tylko myśl którą usłyszałam ostatnio: „ Zrób dzisiaj to, za co będziesz sobie wdzięczny w przyszłości”. Więc do dzieła polscy przedsiębiorcy!