Made in Poland

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że pod większością znanych, dużych firm kryją się polskie korzenie. Co jest ich kluczem do sukcesu?

Móc to znaczy chcieć

Wielu Polskim firmom udało się zaistnieć na rynku zagranicznym. Wiele firm stworzyło marki rozpoznawalne nie tylko przez Polskich konsumentów, ale mające stabilne pozycje za granicą. Robiąc zakupy, często nie jesteśmy świadomi, że pod zagraniczną nazwą kryje się firma naszych rodaków. Czy kluczem do sukcesu jest szeroko rozumiana innowacyjność, a może w produkcie tkwi klucz do sukcesu?

Co tak naprawdę oznacza innowacyjność ?

Słowo innowacja pochodzi z języka łacińskiego innovare i oznacza stworzenie lub tworzenie czegoś nowego. Najczęściej spotykana definicja innowacji opiera się na twierdzeniu, że jest to proces polegający na przekształceniu istniejących produktów, czy pomysłów na nowe idee, które pozwolą na ich praktyczne zastosowanie.
Czytając o kolejnych sukcesach Polaków za granicą, często rodzi się pytanie „Jak oni to zrobili?” Przeważył pomysł, przebicie czy może układy?

Wśród Polaków istnieje jeszcze przekonanie, że nie mając znajomości, nie da się rozkręcić firmy. Nie można odnieść sukcesu, bo zaczynając od zera, jesteśmy skazani na niepowiedzenie. Na szczęście coraz więcej firm udowadnia, że to błędne myślenie. Wiadomo, nie od razu Kraków zbudowano, dlatego nie należy oczekiwać sukcesu po 4 miesiącach od założenia firmy. Często jest to długotrwały proces, bazujący na ciężkiej pracy i wielu wyrzeczeniach.

Żyjemy w czasach, gdzie dostęp o innowacji jest na tyle szeroki, że czasem trzeba tylko wprowadzić w życie dany pomysł i odniesie on po pewnym czasie sukces. Postęp technologiczny w dużym stopniu ułatwia pracę, dając przede wszystkim oszczędność czasu.

W większości przypadków Internet i komputer jest teraz podstawowym narzędziem pracy. Daje to szerokie możliwości zaistnienia na rynkach międzynarodowych, przecież Internet nie ma państw ani województw. To jeden wielki, globalny świat, w którym trzeba nauczyć się funkcjonować tak, aby nasz produkt nie zginął wśród miliona innych, często podobnych.

Przyglądając się polskim firmom, odnoszącym sukces za granicą można śmiało stwierdzić, że jak Polak chce, to Polak potrafi. W wielu przypadkach, robiąc zakupy, nie jesteśmy świadomi tego, że pod zagraniczne brzmiącą nazwą kryje się polaki produkt.

INGLOT

Przykładem firmy działającej pod zagraniczną nazwą jest marka kosmetyków INGLOT. Co trzecia kobieta w na świecie używa lub kiedyś używała chociaż jednego kosmetyku z tej firmy. Kupując szminkę, puder, podkład czy bazę pod cienie nie zwracamy uwagi, na to, jakiego  pochodzenia jest firma. Inglot swoje korzenie wywodzi z Przemyśla. Została założona w 1983 roku. Marka jest rozpoznawana nie tylko w Polsce, Irlandii, USA czy Kanadzie. Kosmetyki wkroczyły na rynek Azerbejdżanu, a nawet Malezji.

Reserved

Wybierając się na zakupy do galerii handlowych, prawie wszędzie znajdziemy chociaż jeden sklep reserved. Słynna polska sieciówka odnosi sukces również za granicą. Polska firma opanowała rynek Azji i Europy Zachodniej. Jest na tyle silną marką, że jej głównym konkurentami jest H&M, czyli sieciówka, którą zna każdy.

Gino Rossi

Pozostając w temacie zakupów, kolejną polską firmą pod zagraniczną nazwą jest Gino Rossi. Nazwa rodem z Włoch kryje pod sobą polską firmę. Firma sprzedająca buty, zegarki odzież zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn posiada 75 salonów w Polsce, na Ukrainie, Łotwie, Węgrzech, ale także w Rosji i Niemczech. To jednak nie koniec zagranicznej ekspansji firmy. W planach jest kolejnych kilka salonów w Europie.

Mokate

Każdy, kto pije kawę, na pewno kojarzy tę nazwę. Mokate wywodzi się ze Śląska Cieszyńskiego. Od początku istnienia podkreśla polskie korzenie . Na początku firma działała pod nazwą Mokrysz, jednak w 1990 została zmieniona na MOKATE. Nazwa pochodzi od imion i nazwiska założycieli.

Paczkomaty InPost

Czyli polskie paczkomaty. Przede wszystkim szybko, tanio i bezpiecznie. Firma, która idealnie wpasowała się w erę sprzedaży wysyłkowej. Paczkomaty są rozpoznawalne nie tylko w Polsce, ale także w Australii czy Arabii Saudyjskiej, Ameryce Północnej i Południowej. To bardzo dobry przykład firmy, która postawiła na innowacje i zyskała na tym w szybkim tempie.

To tylko najbardziej rozpoznawalne polskie nazwy na rynku międzynarodowym, które zna również każdy Polak. Wiele z nich wykorzystuje najróżniejsze technologie, ale także innowacyjność poprzez ciągłe ulepszanie swoich produktów. To chyba najlepszy, namacalny dowód na to, że warto inwestować w innowacje.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *