Za „sztukę” uznaje się oryginalne i celowe działania twórcy mające wzbudzić emocje u odbiorcy z powodów estetycznych. Taki nadmiar emocji można sobie zafundować oglądając pracę młodej polskiej artystki Karoliny Breguły.
Karolina Breguła jest artystką multimedialną, autorką instalacji, happeningów, wideo i fotografii. Autorka głośnej pracy przeciwko homofobii i dyskryminacji „Niech nas zobaczą” jest również laureatką nagrody Samsung Art Master wyłaniającej najzdolniejszych młodych twórców. Została nominowana do konkursu „Spojrzenia” oraz wzięła udział w wystawie w Pawilonie Rumuńskim na 55. Biennale Sztuki w Wenecji.
W szkole podstawowej, gdy jej koleżanki grały w klasy, przyszła artystka uczyła się szwedzkiego z kaset magnetofonowych. Po roku na anglistyce, wyjechała do Sztokholmu, gdzie szlifowała język, dorywczo pracowała jako niania do dzieci oraz studiowała fotografię. Po kilku latach wróciła do Polski i rozpoczęła naukę w Europejskiej Akademii Fotografii. Z Warszawy przeniosła się do łódzkiej Filmówki, gdzie obecnie robi doktorat. Tam spotkała jednego ze swoich mistrzów – Józefa Robakowskiego, który prowadził zajęcia z szeroko pojętych nowych mediów. „Robakowski nauczył mnie, że ważne jest to, żeby wiedzieć, co ma się do powiedzenia.” – wspomina Breguła. „Będąc w szkole filmowej, zaczęłam myśleć jak artystka, zrozumiałam, że fotografia może być czymś więcej niż rzemiosłem, wyuczonym fachem.”
Breguła nie boi się poruszać trudnych społecznie tematów. Po studiach zrobiła pracę „Niech nas zobaczą” (2003), którą umieściła na billboardach i przystankach autobusowych w przestrzeni kilku miast. Zdjęcia przedstawiały portrety par homoseksualnych trzymających się za ręce. „Ten cykl zrobiłam w odpowiedzi na istotny problem społeczny” – mówi. Akcja rozpoczęła szeroką debatę społeczną i była pierwszą w Polsce kampanią społeczno – artystyczną, mającą działać przeciwko homofobii i dyskryminacji ze względu na orientację seksualną.
W 2013 roku – jej film Fire Followers (2013), będący podsumowaniem dotychczasowych poszukiwań artystki na temat funkcjonowania sztuki w społeczeństwie, był pokazywany na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki – la Biennale di Venezia. Film opowiada historię małego miasteczka, leżącego gdzieś w północnej Europie, które od niepamiętnych czasów regularnie ginie w pożarze. Jego mieszkańcy pozbywają się wszelkich łatwopalnych materiałów, w tym dzieł sztuki. Podejrzenie pada na tajną organizację historyków sztuki, którzy niszczą dziedzictwo, żeby zrobić miejsce dla nowej twórczości.
Karolina Breguła from Culture.pl on Vimeo.
Karolina Breguła miała liczne wystawy indywidualne w takich instytucjach, jak: Atlas Sztuki, Łódź, Galeria Archeologia Fotografii, Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk, Galeria Wschodnia, Łódź, Galeria Szara, Cieszyn, Neues Rathaus, Gottingen, Landtag, Stadt- und Landesbibliothek, Potsdam, Jugendzentrum Glad-House, Cottbus, Börgeramt Innerstadt, Köln. Jak również wystawy zbiorowe w: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, Kunstlerhaus, Dortmund, Galeria Uqbar, Berlin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała, Galleri 5, Stockholm.
K.H.